zondag 1 oktober 2023

Leiden Den-Haag Leiden Nieuw-Vennep (45 /65km)

11 Fietsers voor de "444 Fietsroute"

"444 Fietsroute" website
Route kaartje
Onze gefietse route
Foto album

Deelnemers "444 Fietsroute" (45km):
Angelika,Frans, Job ,Marianne, Moniek, Sytse, Pieter.

Deelnemers "444 Fietsroute" + Leiden naar Nieuw Vennep (65km):
Anne-Marie, Bertie, Daan, Hans.

Horeca stops: De Klip (Rijksdorp) op 14km, Plein (Den Haag) op 28km, De Waag (Leiden) op 44km.

vrijdag 25 augustus 2023

Fietsweekend Nunspeet 25 t/m 27-8-2023

Fietsverslag weekend Nunspeet, 25-27 augustus 2023

De fietsers Anne-Marie, Hans, Daan en Bertie arriveerden tussen 12 en 12.30u op camping de Nieuwe Soerel, te Nunspeet. Hans was met de auto, met daarin o.a. de tent van Annemarie, Annemarie was met de fiets in de trein naar de bestemming gereisd en Daan en Bertie kwamen met de cabrio, open dakje, fietsjes achterop de fietsendrager.

Na het aanmelden bij de aanmeldzuil, startten we met het opzetten van de tenten. Annemarie en Hans stonden samen op één veldje, Daan en Bertie stonden met hun nieuwe familietent op een eigen veldje, even verderop.

Hans dacht dat dit het juiste moment was om door zijn rug te gaan, een gunstiger moment zou zich niet meer voordoen tijdens dit fietsweekend 😉

We besloten dat Hans even plat zou gaan (in  zijn ieniemienie tentje), met paracetamols en rust zou het misschien verbeteren. Rond 16.00u wekten we Hans en hielpen hem de fiets die nog in onderdelen in de auto zat, in elkaar te zetten. Dat lukte vrij vlot en met best wel wat pijn en moeite voor Hans,  fietsten we toch met elkaar, in circa 20 minuten, naar Nunspeet, om daar te eten. Onderweg passeerden we de Zandenplas en een stuk in bloei staande heide. Er was nog een winkel open, waar we wonderzalf kochten, die goed was voor spieren en gewrichten. Hans heeft zich er rijkelijk mee ingesmeerd.

Dorpsherberg de Roskam heeft het lekkerste eten van Nunspeet, kan je wel stellen. We hebben daar gezellig gegeten en keerden toen weer terug naar de camping. Toen we de camping opreden zagen we wat mensen om een vuurtje zitten, onder de overkapping. We gingen er bij zitten, het was lekker warm zo bij het vuur en gezellige praatjes.

De volgende dag ging het een stuk beter met de rugklachten van Hans en we besloten de lange route te fietsen van 50 km. We fietsten eerst naar station Nunspeet om Job op te pikken, die een dagje mee zou fietsen. Vanaf Nunspeet richting Vierhouten en kwamen o.a. langs de hei. We bezochten de Paasheuvel; dit is het voormalig kamphuis en kampeerterrein van de Arbeiders Jeugd Centrale (AJC), gelegen op een heuvel (de Paasheuvel) aan ’t Frusselt, in Vierhouten. Tijdens de tweede wereldoorlog hadden de Duitsers hier een onderkomen. De AJC heeft veel verzetswerk gedaan in de oorlog en er stond een gedenkteken met namen van overledenen.

Vervolgens vervolgden we de route naar het Verscholen Dorp, in de nabij gelegen bossen. Dit was een schuilplaats voor onderduikers en eind oktober 1944 werd het dorp ontdekt door twee SS-ers. Acht van de 86 werden gevangen genomen en op een later tijdstip gefusilleerd.

Nadat we dit bekeken hadden fietsten we door naar ’t Harde en vervolgens kwamen we via de bossen weer terug in Nunspeet, waar we wat dronken bij de Zaak en daarna een hapje gingen eten bij hetzelfde restaurant als de dag ervoor. Daar bleek dat ons contract met buienradar toch niet voldoende was. Terwijl we op het bestelde eten aan het wachten waren, een tafeltje buiten hadden, begon het stevig te regenen. Uiteindelijk werd er een plekje voor ons gevonden, en het duurde nog circa 2 uur totdat we ons eten opgediend kregen.

Job op de trein gezet in Nunspeet en wij door het donkere bomenbos naar de camping. Daar warmden Hans en Annemarie zich nog even aan het kampvuur, Daan en Bertie lagen vrij snel in coma, in hun familietent.

De volgende dag bleek bij Anne-Marie en Bertie en Daan wat lekkage in de tent te zijn. Het zonnetje scheen dus de tenten konden enigszins nog drogen. Toen de tenten afgebroken en in de auto’s weggeborgen. Vervolgens op de fietsjes gestapt om richting Elburg te gaan. Hans had gevonden dat het die kant op niet al te ernstig regende. En dat bleek ook zo te zijn. Elburg is een prachtig Hanzestadje, met stadspoort en een haventje. Heel pittoresk.

Toen weer onderweg naar Nunspeet om Anne-Marie op de trein te zetten. Vervolgens richting de camping, alwaar Hans, Daan en Bertie nog een biertje bij de auto dronken (Hans en Daan een 0 %, Bertie een Hertog Jan).

We kijken terug op een gezellig en avontuurlijk fietsweekend. Hoewel we van te voren twijfels hadden omtrent de regenvoorspelling, viel dit toch reuze mee en hadden we dit weekend niet willen missen.

Groet,
Bertie en Daan.

Fotoalbum

Gefietste routes

zondag 13 augustus 2023

Fietsroute Door Het Gooi (49 + 27km)

Paul en Lida hadden een aanpaste knooppunten route "Fietsroute Door Het Gooi" vanuit NS Station Naarden-Bussum gemaakt.

Deelnemers: Paul, Angelika, Bertie , Daan, Job, Anne-Marie,  Marianne, Hans.
Lida kon helaas (nog) niet mee.

De vanuit Amsterdam CS vertrok onze trein met 25 minuten vertraging. Gemeld aan Bertie, Daan en Marianne die via een andere trein wel op tijd in station Naarden-Bussum waren aangekomen. De fiesttocht startte om 11:30

In Naarden de 1e koffie stop en vervolgens begonnen we onze route bij knooppunt 78, waar we tegen de klok in richting Bikbergen fietsten. De variatie in het landschap, met bossen en bloeiende heidevelden, maakte de tocht des te boeiender. Hoewel de knooppuntenroute over het algemeen gemakkelijk te volgen was, ontbraken hier en daar nummers op de lijst, met name bij NS station Hilversum. Gelukkig konden we met behulp van de GPS snel de weg vinden.

Het weer was prachtig en de heide stond in volle bloei, waardoor het pad druk bezocht werd door fietsers en wandelaars die ook van de natuur wilden genieten. Bij theehuis 'De Pluk' maakten we onze tweede stop, waar we konden genieten van een schitterend uitzicht over de hei, onder het genot van een smaakvol Klooster biertje!

Onze route leidde ons verder door pittoreske plaatsen als Laren en het 'armoedige' Blaricum, voordat we in de haven van Huizen aankwamen. Aan de overkant van het Gooimeer zagen we een dreigende donkere lucht boven de polder hangen, maar gelukkig bleef het bij ons bij een paar kleine regendruppels. Langs het Gooimeer en door Oud Valkeveen keerden we weer terug bij knooppunt 78, waar onze cirkel zich sloot.
(Vanaf NS Naarden-Bussum was de route 49km lang)

In Naarden de laatste afdronk en daarna namen Job en Paul de trein naar Amsterdam.  De rest nam nog wat te eten in het restaurant en vervolgens namen Marianne,  Bertie en Daan de trein richting Schiphol. Toen Anne-Marie, Angelika en ik op de trein naar Amstrdam stonden te wachten kwam het idee naar boven om naar Amsterdam te fietsen. Zodoende zijn wij via een prachtige route (27 km) langs het Naardermeer, door Muiden en over de Diemerzeedijk, door IJburg, over de Schellingwouderbrug naar Amsterdam Noord gefietst.

Een prachtige dag!
- Hans.

Foto album

De gefietse routes in Google maps

zaterdag 15 juli 2023

Amersfoort - Nunspeet 50km

Fietsverslag (je) Amersfoort-Vathorst----Nunspeet, zaterdag 15-7-2023

We verzamelden bij NS station Amersfoort-Vathorst; althans, op dit station sloten Frans en Angelika zich aan bij de groep, die met de trein was gekomen. Het was nog even spannend onderweg met de NS, want de conducteurs wilden Daan en Bertie niet mee laten gaan, die bij station Hilversum bij de groep aansloten, omdat de trein te vol zat. Met de spierballen van Daan en de charmes van Bertie, is het toch gelukt hen tot andere gedachten te brengen 😊

Een nieuwe fietser, Marianne, was vandaag voor het eerst mee.

Eenmaal compleet fietsten we voorbij Hoevelaken en Driedorp, richting Putten. We fietsten langs veel (kleine) agrarische bedrijven, afgewisseld met hier en daar plukjes bos. Onderweg passeerden een kinderboerderij; hier kocht Angelika, gewoontegetrouw, een doosje eieren van de boer. De bewolking trok meer en meer weg; het werd zelfs zo warm dat een enkeling de korte broek aantrok.

In Putten streken we neer bij restaurant De Heerdt, voor de welverdiende koffie. Het restaurant bevond zich in het centrum van Putten.

Na de koffie doken we het bos in richting Elspeet en passeerden de Ermelose heide. Hier spotten we nog een schaapskudde, waar we een tijdje stilstonden en wat foto’s hebben gemaakt.

Na nog een tijdje verder gefietst te hebben, werd een korte pauze ingelast, in het bos. Bij gebrek aan een picknicktafel, hebben we op een afsluitbalk gezeten om wat te eten en uit te rusten, lekker in het zonnetje.

Daarna ging het voor de wind richting Nunspeet en we hadden er goed de snelheid in, waarschijnlijk roken we het terras al. In Nunspeet heerlijk afgesloten met een drankje, bij Dutch Pub De Zaak. Vervolgens deelde de groep zich als vanzelf in tweeën; één deel ging naar het station, om huiswaarts te keren, een ander deel stak over naar de snackbar Picobello Nunspeet, om nog wat friet en toebehoren te eten. Op deze manier intimideerden we de NS niet door met 9 fietsen tegelijk, de trein te enteren.

Bij de snackbar verwonderden we ons over de prachtige ijsvitrines, zo mooi geëtaleerde bakken gevuld met ijs, hadden we zelden gezien (zie foto in fotoalbum).

De snackbar groep, kreeg, onderweg naar het station in Nunspeet, op het laatste moment, nog een heftig buitje voor de kiezen.

- Bertie

Foto Album

zondag 9 juli 2023

JanHaringRace 43km

Verslag fietstocht Waterland 9 juli 2023

Zondag 9 juli om 10.30 uur verzamelden Hans, Anne-Marie, Angelika en Frans bij Puspita om de fietstocht Waterland te starten. Die dag werd Nederland gewaarschuwd met code geel; er waren fikse onweersbuien voorspeld. Frans overtuigde ons echter met: ‘Als je daarvoor thuis moet blijven, kun je altijd wel thuisblijven.’ Gelijk had-ie. Vol goede moed fietsen we naar Zuiderwoude, waar de dorpelingen al uit de kerk kwamen en zich naar de pastorietuin begaven in fleurige, zondagse kleding. Ook wij sloten aan en kregen koffie en cake. De fanfare van het dorp hield haar jaarlijkse optreden. Na een paar prachtige nummers hielden wij het voorgezien en slopen de tuin uit, maar werden bij de uitgang door kunstenares Trix Oostermann nog even naar de kerk gevraagd om haar expositie te bekijken. Aldaar bleek de vlooienmarkt aanlokkelijker dan de kunst en er werden wat kleine cadeautjes gekocht.

Weldra fietsten wij weer blij door ons prachtige Waterland richting Monnickendam, waar het haring-weekend werd gevierd. Daar was een drukte van belang. Velen hadden zich verkleed als middeleeuwer met puntmutsen voor mannen en witte kapmutsjes voor de vrouwen. De paling werd in de ton gerookt, wat een vieze, ongezonde rook gaf en ons verdreef uit het dorp.

Nu naar Marken. Code geel maakte zich echter waar: met fiets en al klommen wij halsoverkop (bijna letterlijk) de dijk over en vonden een schuilplaats in paviljoen Mirror aan het water.

Spoedig scheen weer de zon en wij fietsen naar Marken. De visdiefjes kneiterden boven het IJsselmeer en in het riet lieten kleine karakiet en rietzanger van zich horen. Wat een romantiek!

In Marken namen we een ijsje. Zware wind leek echter onweer aan te kondigen, dus werd weer een schuilcafé gevonden. Het bleek mee te vallen. Onderweg naar huis, via Zuiderwoude, werden we toch  weer overvallen door dreigend noodweer. Aangezien theetuin Het Einde gesloten was (en deze schijnt werkelijk nooit open te zijn),  belde Angelika aan bij de buren. Hier mochten we schuilen. Een beetje ongemakkelijk was het wel; met zijn vieren in de huiskamer van wildvreemden, die daar een zeer aardig optrekje hadden: een luxe, omgebouwde boerderij. Waren het soms miljonairs en met welk beroep dan? Wij dorsten dit niet te vragen.

Na de hoosbui en het onweersgeweld, sprongen we opgelucht op de fiets en maakten plannen om lekker te gaan eten bij Puspita. Zo eindigden we waar we begonnen. Het was een avontuurlijke fietstocht waarbij we alle weerselementen te slim af waren geweest.

Anne-Marie

Fietsroute

Foto's en video's (Angelika en Hans)